КОРЕКЦІЙНІ ПРИЙОМИ РЕАЛІЗАЦІЇ ІНДИВІДУАЛЬНОГО ПІДХОДУ ДО ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ В УМОВАХ ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ


Працюючи з дітьми, необхідно врахувати такі моменти:
· діти церебральним паралічами стійко психічно виснажені, не здатні до тривалого інтелектуального напруження. Для них характерні розлади емоційно-вольової сфери, що найчастіше проявляється в плаксивості, дратівливості, вередливості. Їм часто властива неповноцінність у собі, часто проявляється наївність суджень, сором’язливість, вередливості. Це поєднується з підвищеною чутливістю, вразливістю, замкненістю;
· відставання в розвитку мовлення призводить до обмеження обсягу знань та уявлень про навколишній світ, ускладнює спілкування дітей;
· найбільш характерною ознакою особистості дитини є своєрідний психічний інфантилізм, що проявляється в егоцентризмі, лабільності, підвищеній сугестивності й залежності від оточення. У дітей з церебральними паралічами можуть відзначатися паталогічні риси характеру: істероїдні, тривожно-недовірливі, невротичні;
· для більшості дітей є характерна пасивність, млявість, нерішучість, швидка зміна настрою. Вони бояться висоти, темряви, самотності;
· в школі такі діти проявляють тривожність, страх перед усною відповіддю, нерідко в них виникає заїкуватість.
Діти з нерізко виразними порушеннями опорно-рухового апарату, які можуть самостійно пересуватись і себе обслуговувати, мають збережений інтелект, можуть навчатись у загальноосвітній школі. Проте їхня успішність та соціальна адаптація багато в чому залежить від індивідуального підходу вчителя. Зупинимось на деяких особливостях роботи педагогів з такою дитиною. Зокрема:
· слід визначити оптимальне дозування виконання письмових робіт з урахуванням порушень загальної та дрібної моторики пальців рук;
· передбачити варіативність письмових робіт – не лише самостійне письмо, а й роздаткові картки з друкованою основою не лише ручка, а магнітна дошка, комп’ютер;
· давати більше часу на виконання письмових завдань або заміняти частину з них на усні.
Корекційно-педагогічна робота з дітьми із дитячими церебральними паралічами має комплексний характер. А це означає, що потрібне постійне врахування взаємовпливу рухових, мовленнєвих і психічних порушень в динаміці розвитку дитини. Корекційна робота будується не тільки з урахуванням віку, а і того, на якому етапі психомовного розвитку знаходиться дитина.
Основними напрямками корекційно-педагогічної роботи є:
· розвиток емоційного, мовленнєвого, предметно-дійового і ігрового спілкування з навколишнім світом;
· стимуляція (розвиток) сенсорних функцій (зорового, слухового, кінестетичного сприйняття);
· формування просторових і часових уявлень, їх корекція;
· розвиток уваги, пам’яті, уяви;
 · формування математичних уявлень;
· розвиток зорово-рухової координації і функціональних можливостей кисті і пальців, підготовка до оволодіння письмом;
· корекція мовленнєвих порушень.
Лікування дітей з ДЦП:
- масаж і лікувальна фізкультура;
- фізіопроцедури;
- використання спеціального взуття та лангетів;
- прийом лікарських препаратів;
- хірургічне лікування;
- розвиваючі заняття з психологом, логопедом;
- іпотерапія;
- дельфінотерапія.
Засоби, які поліпшують життя людей з ДЦП:
- інвалідні візки, ходунки, велосипеди;
- спеціальні стільці і крісла;
- пандуси у громадських місцях, переходах;
- спеціальні підйомники (транспорт, басейн);
Дитинство дитини з ДЦП
Діти з таким захворюванням проходять курси реабілітації в спеціальних центрах. Такі діти постійно проходять медогляди, спостерігаються у різних фахівців: невропатолога, ортопеда, хірурга, окуліста, логопеда і т. д. Вилікувати ДЦП можливо тільки при комплексному лікуванні і при наявності не сильно вираженого порушення. Але найчастіше дитина залишається інвалідом на все життя.
Навчання дитини з ДЦП
Діти з важкою формою ДЦП навчаються вдома, а ті діти що мають можливість пересуватися навчаються у спеціальних закладах або в загальноосвітній школі в інклюзивному класі.

Проблеми навчання дітей з ДЦП
Дітям з ДЦП складно навчатися в школі. Вони важко зосереджуються на завданні, швидко стають млявими і дратівливими. Слабо розвинена загальна і дрібна моторика. Пам'ять і мислення можуть бути близькі або відповідати віковій нормі.

Проблеми навчання дітей з ДЦП
Дітям з ДЦП складно навчатися в школі. Вони важко зосереджуються на завданні, швидко стають млявими і дратівливими. Слабо розвинена загальна і дрібна моторика. Пам'ять і мислення можуть бути близькі або відповідати віковій нормі.
Як спілкуватися з дитиною-інвалідом
1. Саме складне і неприємне для дитини з дитячим церебральним паралічем – це відчувати себе ізгоєм, «білою вороною», гірше інших. Таких дітей однаковою мірою може дратувати і ображати, як знущання так і перебільшена жалість. Тому саме головне в спілкуванні - дати можливість дитині відчувати себе на рівних, зробити вигляд, що ти не помічаєш його проблем зі здоров'ям.
2. Не можна бути байдужим, але і допомогу нав'язувати не варто. Якщо хочете допомогти, спочатку запитайте, чи потрібна ваша допомога. Іноді діти можуть відмовлятися зі скромності або з гордості - ставтеся до цього з розумінням.
3. Якщо дитині важко говорити і мова його повільна, будьте ввічливими, дослухайте до кінця, не виправляйте, не завершуйте за людину його розповідь.
4. Якщо в дитини поганий настрій - підтримайте, поговоріть, відверніть увагу від поганого.
5. Якщо дитина роздратована, будьте терплячі не вступайте в конфлікт, в цей момент дитина може бути втомлена або відчувати нездужання. Спокій, добре слово з вашого боку знімуть напругу і не призведуть до сварки.
6. Не варто ставити запитань особистого характеру. Якщо людина захоче розповісти про своє здоров'я, вона заговорить про це першою.
Робота людей з ДЦП
Люди з легкою формою ДЦП можуть навчитися різним спеціальностям. Легше усього їм опанувати професії розумової праці: бухгалтери, медичні працівники, вчителі (але не початкової ланки). Люди із середнім ступенем ДЦП можуть оволодіти спеціальностями, що дозволяють працювати на дому – це програмісти, журналісти-фрілансери і навіть (при збереженні рухів рук) кравці. У важких випадках працевлаштування неможливо. Багато людей з ДЦП ведуть здоровий і активний спосіб життя, є чимало відомих людей з таким діагнозом.

Комментарии