КОРЕКЦІЙНІ ПРИЙОМИ РЕАЛІЗАЦІЇ ІНДИВІДУАЛЬНОГО ПІДХОДУ ДО ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ В УМОВАХ ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ
Працюючи з дітьми, необхідно врахувати такі моменти:
· діти церебральним
паралічами стійко психічно виснажені, не здатні до тривалого інтелектуального
напруження. Для них характерні розлади емоційно-вольової сфери, що найчастіше
проявляється в плаксивості, дратівливості, вередливості. Їм часто властива
неповноцінність у собі, часто проявляється наївність суджень, сором’язливість,
вередливості. Це поєднується з підвищеною чутливістю, вразливістю, замкненістю;
· відставання в
розвитку мовлення призводить до обмеження обсягу знань та уявлень про
навколишній світ, ускладнює спілкування дітей;
· найбільш
характерною ознакою особистості дитини є своєрідний психічний інфантилізм, що
проявляється в егоцентризмі, лабільності, підвищеній сугестивності й залежності
від оточення. У дітей з церебральними паралічами можуть відзначатися
паталогічні риси характеру: істероїдні, тривожно-недовірливі, невротичні;
· для більшості
дітей є характерна пасивність, млявість, нерішучість, швидка зміна настрою.
Вони бояться висоти, темряви, самотності;
· в школі такі діти
проявляють тривожність, страх перед усною відповіддю, нерідко в них виникає
заїкуватість.
Діти з нерізко
виразними порушеннями опорно-рухового апарату, які можуть самостійно
пересуватись і себе обслуговувати, мають збережений інтелект, можуть навчатись
у загальноосвітній школі. Проте їхня успішність та соціальна адаптація багато в
чому залежить від індивідуального підходу вчителя. Зупинимось на деяких особливостях роботи педагогів з такою дитиною.
Зокрема:
· слід визначити
оптимальне дозування виконання письмових робіт з урахуванням порушень загальної
та дрібної моторики пальців рук;
· передбачити варіативність
письмових робіт – не лише самостійне письмо, а й роздаткові картки з друкованою
основою не лише ручка, а магнітна дошка, комп’ютер;
· давати більше
часу на виконання письмових завдань або заміняти частину з них на усні.
Корекційно-педагогічна робота з дітьми із дитячими
церебральними паралічами має комплексний характер. А це означає, що потрібне постійне врахування
взаємовпливу рухових, мовленнєвих і психічних порушень в динаміці розвитку
дитини. Корекційна робота будується не тільки з урахуванням віку, а і того, на
якому етапі психомовного розвитку знаходиться дитина.
Основними напрямками
корекційно-педагогічної роботи є:
· розвиток
емоційного, мовленнєвого, предметно-дійового і ігрового спілкування з
навколишнім світом;
· стимуляція
(розвиток) сенсорних функцій (зорового, слухового, кінестетичного сприйняття);
· формування
просторових і часових уявлень, їх корекція;
· розвиток уваги,
пам’яті, уяви;
· формування математичних уявлень;
· розвиток
зорово-рухової координації і функціональних можливостей кисті і пальців,
підготовка до оволодіння письмом;
· корекція
мовленнєвих порушень.
Лікування дітей з ДЦП:
- масаж і
лікувальна фізкультура;
- фізіопроцедури;
- використання
спеціального взуття та лангетів;
- прийом лікарських
препаратів;
- хірургічне
лікування;
- розвиваючі
заняття з психологом, логопедом;
- іпотерапія;
- дельфінотерапія.
Засоби, які
поліпшують життя людей з ДЦП:
- інвалідні візки,
ходунки, велосипеди;
- спеціальні
стільці і крісла;
- пандуси у
громадських місцях, переходах;
- спеціальні підйомники
(транспорт, басейн);
Дитинство дитини з ДЦП
Діти з таким
захворюванням проходять курси реабілітації в спеціальних центрах. Такі діти
постійно проходять медогляди, спостерігаються у різних фахівців: невропатолога,
ортопеда, хірурга, окуліста, логопеда і т. д. Вилікувати ДЦП можливо тільки при
комплексному лікуванні і при наявності не сильно вираженого порушення. Але
найчастіше дитина залишається інвалідом на все життя.
Навчання дитини з ДЦП
Діти з важкою
формою ДЦП навчаються вдома, а ті діти що мають можливість пересуватися
навчаються у спеціальних закладах або в загальноосвітній школі в інклюзивному
класі.
Проблеми навчання дітей з ДЦП
Дітям з ДЦП складно
навчатися в школі. Вони важко зосереджуються на завданні, швидко стають млявими
і дратівливими. Слабо розвинена загальна і дрібна моторика. Пам'ять і мислення
можуть бути близькі або відповідати віковій нормі.
Проблеми навчання дітей з ДЦП
Дітям з ДЦП складно
навчатися в школі. Вони важко зосереджуються на завданні, швидко стають млявими
і дратівливими. Слабо розвинена загальна і дрібна моторика. Пам'ять і мислення
можуть бути близькі або відповідати віковій нормі.
Як спілкуватися з
дитиною-інвалідом
1. Саме складне і
неприємне для дитини з дитячим церебральним паралічем – це відчувати себе
ізгоєм, «білою вороною», гірше інших. Таких дітей однаковою мірою може
дратувати і ображати, як знущання так і перебільшена жалість. Тому саме головне
в спілкуванні - дати можливість дитині відчувати себе на рівних, зробити
вигляд, що ти не помічаєш його проблем зі здоров'ям.
2. Не можна бути
байдужим, але і допомогу нав'язувати не варто. Якщо хочете допомогти, спочатку
запитайте, чи потрібна ваша допомога. Іноді діти можуть відмовлятися зі
скромності або з гордості - ставтеся до цього з розумінням.
3. Якщо дитині
важко говорити і мова його повільна, будьте ввічливими, дослухайте до кінця, не
виправляйте, не завершуйте за людину його розповідь.
4. Якщо в дитини
поганий настрій - підтримайте, поговоріть, відверніть увагу від поганого.
5. Якщо дитина
роздратована, будьте терплячі не вступайте в конфлікт, в цей момент дитина може
бути втомлена або відчувати нездужання. Спокій, добре слово з вашого боку
знімуть напругу і не призведуть до сварки.
6. Не варто ставити
запитань особистого характеру. Якщо людина захоче розповісти про своє здоров'я,
вона заговорить про це першою.
Робота людей з ДЦП
Люди з легкою
формою ДЦП можуть навчитися різним спеціальностям. Легше усього їм опанувати
професії розумової праці: бухгалтери, медичні працівники, вчителі (але не
початкової ланки). Люди із середнім ступенем ДЦП можуть оволодіти
спеціальностями, що дозволяють працювати на дому – це програмісти,
журналісти-фрілансери і навіть (при збереженні рухів рук) кравці. У важких
випадках працевлаштування неможливо. Багато людей з ДЦП ведуть здоровий і
активний спосіб життя, є чимало відомих людей з таким діагнозом.
Комментарии
Отправить комментарий