Рання діагностика
порушень зору в дітей дає змогу вчасно надати їм необхідну допомогу. Сучасні
технології (комп'ютери, спеціальні оптичні та відеопристрої) дають можливість
багатьом дітям із поганим зором навчатись у звичайних класах. Зрозуміло, що для
цього треба мати відповідні навчальні матеріали та посібники - книжки,
надруковані збільшеними літерами і шрифтом Брайля, тексти на стрічках тощо.
Під час використання загальних методик для слабозорих
дітей необхідна адаптація їх процедури:
- збільшення часу
на експозицію завдань та малюнків через труднощі сприйняття, координації рухів
руки та очей, необхідності тактильного контролю та додаткового обстеження,
вивчення об'єктів;
- під час
постановки завдань і тестів переважним є вербальний спосіб, точні словесні
інструкції (після відповідної словникової роботи);
- тривалість
зорової роботи не повинна перевищувати 15 хвилин;
- логічне завдання,
продуктивність розумових операцій слід оцінювати за їхньою результативністю, а
не враховувати неточність рухів і сповільненість виконання.
Учитель інклюзивного класу, в якому навчаються діти із
вадами зору, повинен:
o знати ступінь
порушення зору дитини, уявляти його індивідуальні можливості та потреби;
o підтримувати
тісний контакт із практичним психологом, тифлопедагогом і батьками дитини;
o здійснювати на
всіх заняттях роботу з навчання орієнтування в просторі;
o використовувати
всі збережені та порушені аналізатори;
o продумати, де
посадити такого учня (слабозору дитину - на першу парту в середньому ряді;
тотально сліпа дитина може працювати за будь-якою партою);
o якщо пропоновані
корекційні та психотерапевтичні заходи не дають результатів, треба ставити
питання перед адміністрацією школи про доцільність перебування дитини з вадами
зору в інклюзивному класі.
Корекційні прийоми:
- Через кожні 10-15
хвилин учень має 1-2 хвилини перепочити, роблячи спеціальні вправи.
- Дитина може
погано бачити вираз вашого обличчя, не розуміти, що ви звертаєтеся саме до неї.
Краще підійти до учня, і торкаючись його, звернутися на ім'я.
- Не робіть зайвих
рухів і не затуляйте учневі джерело світла, не використовуйте невербальні засоби
спілкування (кивання головою, рухи рук тощо).
- Завжди називайте
себе та інших співрозмовників, а також усіх присутніх, і тих, хто вийшов чи
повернувся до приміщення. Не забувайте озвучувати свої жести та написи.
Намагайтеся передати словами те, що часто висловлюється мімікою і жестами - не
забувайте, що звичний жест «там...» людина, яка не бачить, не зрозуміє.
- Частіше перевіряйте розуміння учнем
матеріалу, який подається на уроці.
- Стежте за поставою учня, водночас, не
обмежуйте його, коли він надто близько підносить тексти до очей.
- Не робіть зайвих
рухів і не затуляйте учневі джерело світла, не використовуйте невербальні
засоби спілкування (кивання головою, рухи рук тощо).
- За столом можна пояснити, що і де знаходиться
на тарілці, використовуючи принцип циферблату. Наприклад: «На 12 - шматок сиру,
на 3 - салат, на 6 - хліб».
Комментарии
Отправить комментарий